Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 29 grudnia 2009

Grupa 2 "Organizm i środowisko - czynniki szkodliwe" oraz "Debata", "Wyspa", "Akwarium" i "Kongres" w laboratorium informacji ekologicznej.


Wysieliśmy nasiona łubinu w dwóch eksykatorach.


Do jednego z nich Emilka wstawiła probówkę, do której wrzuciła kawałeczki miedzi, a następnie zalała je kwasem azotowym (V). Miedź zaczęła gwałtownie reagować z kwasem, zaczęły wydobywać się brunatne gazy - tlenki azotu.


Ewelina przykryła eksykator pokrywą, aby tlenki azotu nie rozprzestrzeniały się po klasie. Chcemy w ten sposób zbadać, czy tlenki azotu mają szkodliwy wpływ na kiełkowanie i rozwój roślin. Musimy jednak poczekać, aż rośliny wykiełkują.


W kolejnym doświadczeniu zbadamy wpływ tlenków siarki na rośliny. W tym celu przygotowaliśmy sproszkowaną siarkę i palnik.


Daniel podpalił siarkę na łyżce do spalań. A Emilka przygotowała naczynie i liść paprotki.




Z wielkim zainteresowaniem przyglądaliśmy się jak płonie siarka.




Daniel wpuścił tlenki siarki do naczynia z liściem paprotki.


Następnie przykrył zlewkę szalką petriego. Po kilkunastu minutach paprotka straciła swą intensywnie zieloną barwę, zrobiła się blada, a miejscami pojawiły się brązowe plamy. Fakt ten świadczy o tym, że tlenki siarki, które w połączeniu z wodą tworzą kwasy siarkowe mają bardzo szkodliwy wpływ na rośliny.


Na koniec zajęliśmy się planowaniem zadań "Debata", "Wyspa", "Akwarium" i " Kongres".
Dokonaliśmy podziału ról do poszczególnych zadań. Mamy też wiele zagadnień do przemyslenia w domu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz