Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 26 kwietnia 2009

Grupa II i "wodne zamieszanie"

Z płytki CD dołączonej do podręcznika chemii dla klasy pierwszej LO wydawnictwa Nowa Era obejrzeliśmy animacje, filmy i prezentacje dotyczące roztworów.




Dowiedzieliśmy się co to znaczy stan: aerozol i żel...


Dowiedzieliśmy się co to jest Efekt Tyndalla i w jakich roztworach zachodzi...

Z podręczników chemii dla klasy pierwszej z różnych wydawnictw przypomnieliśmy jak dzielą się mieszaniny i jakie są metody ich rozdzielania...


Po czym zabraliśmy się do pracy...


Wylosowaliśmy po cztery roztwory do przygotowania i określenia ich rodzaju...



Robert mieszał przeróżne substancje z wodą. Były nimi denaturat, płyn do mycia naczyń, piasek drobnoziarnisty oraz proszek do prania.

Denaturat - powstała mieszanina jednorodna, nie można rozróżnić składników

Płyn do mycia naczyń - powstała mieszanina jednorodna, nie można rozróżnić składników

Piasek drobnoziarnisty - po chwili na dnie naczynia osiadł piasek

Proszek do prania - substancja rozpuściła się prawie do końca ;)

Emilka po zmieszaniu substancji w równych proporcjach z wodą (100ml) otrzymała:

mleko - (emulsja) Powstała mieszanina jednorodna czyli gołym okiem lub za pomocą lupy nie można rozróżnić składników.

sok z czarnej porzeczki - Powstała również mieszanina jednorodna. - roztwór właściwy

kakao - powstała mieszanina niejednorodna.czyli nie możemy gołym okiem rozróżnic składników - zaiesina

Mąka ziemniaczana - powstała mieszanina niejednorodna, po kilku minutach na dnie utwrzyła się warstwa mąki - również zawiesina




Wszystkie sporządzone na dzisiejszych zdjęciach roztwory ustawliliśmy w "kolejce do oczyszczalni ścieków"...


Układająć w butelce po wodzie mineralnej kolejne warstwy: filtrów szklanych, węgla drzewnego, piasku, waty i żwiru - wykonaliśmy naszą "małą oczyszczalnię ścieków"



Polecamy wszystkim zabawę z chemią !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz